sunnuntai 10. joulukuuta 2017

Luukku 10: Narnian tarinat

Unssin joulukalenteri ei ole vielä pettänyt minua. On ollut teitä, joista en erityisesti välitä, mutta mitä muutakaan voisin olettaa? Kaikki teet ovat olleet kuitenkin laadukkaita ja jänniä.

Nyt on kuitenkin tullut useamman putki haudukkeita. En juo haudukkeita lähes ikinä, joten täytyy sanoa, että kun aamulla avasin pussin, olin hieman pettynyt. Haluan teetä! Missä ovat kaikki teet? Jos haudukkeet eivät olisi tulleet tälläisenä suorana, minua tuskin olisi haitannut, mutta nyt hieman ärsyttää. Totesin, että aamu kaipaa teetä ja jätin yrttisekoituksen myöhemmälle.

Mutta itse arvosteluun. Narnian tarinat on tosiaan yrittisekoitus. Tee tuoksuu aika voimakkaalta ja siinä onkin kaikenlaista. Epäilen, että mukana on ainakin sitruunaruohoa tai jotain sen tyylistä. Myös jotain makeaa. Koristamassa on ainakin kaunikin lehtiä. Olin näkevinäni ruusua.

Haudutettuna juoma tuoksuu hieman makealle ja jokseenkin yrttiselle. Maku on oikeastaan jopa yllättävä. Siinä korostuu makeus. Olin odottanut, että hauduke olisi ollut... Ehkä yrttisempi? Vähän kitkerämpi?

Tee on oikeastaan oikein miellyttävä. Se on hyvin lähellä keveää vihreää teetä, mikä on hämmentävää. Makeus on todella jännittävä. Jos en tietäisi, että Unssi ei käytä mitään esansseja, voisin veikata, että tässä olisi jotain makeutusta.

Tämä yrttisekoitus on jotain, mitä itse voisin kuvitella haluavani, jos kaipaisin kofeiinitonta vaihtoehtoa. Pidän makeista teistä. Mutta tällä erää kaipaan siihen jotain. Sitä teen potkua. Tosin efekti voi hyvin olla plasebo, ja jos minulle tarjoiltaisiin tätä tietämättäni, ettei siinä ole teetä, saattaisin olla toista mieltä.

Lista haudukkeen sisällöstä on pitkä, mutta pussin perusteella en ole ollenkaan yllättynyt. Tätä voi ilmeisesti nauttia sekä kylmänä että kuumana. Ja makua voi säätää hunajalla. Tosin itse sanoisin, että juomasta tulisi todella makeaa. No, toisaalta, mikä minä olen sanomaan, itse kun juon teenkin vain hyvin harvoin makeutettuna.

Yrttisekoitus sisältää: omenapaloja, ruusun marjoja, sitruunaruohoa, rautayrttiä, minttua, safloria, kaunokkia sekä sitruunan kukintoja.

Minua alkoi suunnattomasti kiinnostaa, että miltä sitruunan kukinnot maistuvat. Vai ovatko ne vain koristeita? No, tämän voinen googlata myöhemmin.

Narnian tarinat, yrittisekoitus. 1tl/ 2,5dl. Haudutuslämpötila 95ºC. Haudutusaika 5-6 min.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti