lauantai 9. joulukuuta 2017

Luukku 9: Mausteinen Mate

Tänään toinen tee, mistä minulla on hieman epäilyksiä. Juon kyllä mateeta silloin tällöin. Mutta olen suhteellisen spesifi mausteista jotka siihen kelpaavat. Lisäksi mate on aina minulle hetkiin jolloin olen erityisen väsynyt. Joten maten juominen aamuteenä ilman sen kummempaa syytä tuntuu oudolle, hieman väärälle. Lisäksi mausteinen mate tuoksuu hyvin jouluisalle. Olenko tarpeeksi sanonut, että en erityisesti välitä jouluteestä?

Joka tapauksessa. Olen myös nuhainen, joten toivon, ettei se liikaa vaikuta maisteluun. 

Mate tosiaan on aika joulumausteinen. Aluksi se hieman hämää, mutta siihen tottuu ja se tasoittuu kivasti. Lisäksi lisäenergia flunssaisena näköjään parantaa oloa, mene ja tiedä.

Mausteet ovat ihan kivassa balanssissa. Epäilen tosin, että flunssa vähentää ikävästi makuja. Joka tapauksessa tee ei ole häiritsevä, eikä siinä liene lakritsijuurta, mikä itsellä parantaa kokemusta huomattavasti. 

Tee on siis ihan miellyttävän juotavaa. Mutta ei se silti kyllä olisi tee jonka valitsisin itselleni. Mutta se tosiaan lähinnä johtuu siitä, ettei joulumausteisuus, tässä tapauksessa sivuilta vakoiltuna: kaneli, inkivääri, kardemumma, neilikka, fenkoli, pippuri, nukula, anis ja kanervankukka, erityisesti miellytä minua teessä. Mutta jos joku pitää jouluteestä, voin tätä suositella lämpimästi. Mate sopii makuna hyvin mausteisiin, kun se on itsekin hieman mausteenomainen. 

Jälkimakuna teestä itselleni jää fenkoli ja ehkä hieman kaneli. Se ei ole erityisen yllättävää, sillä fenkoli on hyvin voimakas mauste. Kanelista itse jopa pidän, joskin mielummin puhtaana, teessä. 

Jos kuitenkin mateeta suosittelisin, päätyisin mielummin sitruunalla tai mintulla maustettuun. Kummatkin ovat mateita, joita pidän aina kaapissa.

Mausteinen mate, mate. 1tl/ 2,5dl. Haudutuslämpötila 85ºC. Haudutusaika 2-4 min.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti