torstai 21. joulukuuta 2017

Luukku 21: Irish Whiskey

Irish Whiskey on yksi teistä, jota olen maistanut ainakin kerran, enkä silloin hirveästi välittänyt siitä. Tämä oli toki hienoa, koska se sattui olemaan silloisen kämppikseni yksi lempi teistä. On tietojeni mukaan vieläkin.

Irish Whiskey tuoksuu ihanalle. Se tuoksuu hedelmäminttukarkille. Sellaiselle kovalle (yleensä tikkarille), mitä aluksi kuvittelee piparmintuksi, mutta se maistuukin hedelmälle. Siksi minua aina hämmentää, etten erityisesti voi sanoa pitäväni teestä. Se on toki myös yksi niistä syistä, miksi olen valmis kokeilemaan uudelleen, vaikka tiedän, että tuskin tulen siitä mielipidettäni muuttamaan. Mutta ei sitä tiedä! Jos tällä kertaa.

Hauduttuaan tee tuoksuu hieman enemmän maamaiselta, ehkä se on se teen osuus. Tuoksu ei ole enää niin voimakas kuin aikaisemmin. Mutta se on edelleen todella miellyttävä ja ihana. Olen joskus miettinyt, että voisin hankkia Irish Whiskeytä ihan vaan tuoksun takia. Mutta sitten olen tullut järkiini, sillä omistan muutenkin jo ihan liikaa teetä.

Sääli vain, että maku tuo minulle samanlaisen pettymyksen kuin se, että piparminttutikkarin sijaan haukkaankin hedelmätikkaria. Käytännössä hedelmätikkarikin on hyvää, mutta haluan sitä piparminttua.

Omalla kohdallani typerintä tässä on, että tee oikeastaan maistuu aikalailla samalta kuin tuoksuukin. Hyvin hedelmäiseltä, makealta ja pehmeältä. Tämä on yksi hedelmäisimmistä teistä johon olen törmännyt. En tiedä mitä hedelmiä teessä on, jos mitään, ne eivät erotu, mutta niiden yhteismaku on juuri sellainen hedelmätikkarinhedelmäinen.

Ha, ja olin oikeassa. Teessä ei ole hedelmää, vaan viskiaromia. Viskiaromilla maustettua karamellia ja pähkinöitä. Ei ole ihme, että tee on hyvin makea.

Toisaalta, en erityisesti pidä viskistä. Vahvat viinat maistuvat minusta yleensä geneerisesti enemmän tai vähemmän pahalle ja no, viinalle. Jos viskissä on muita makuja, niin niitä en tunnista. Toki en pidä savuaromistakaan, joten.

Mutta mielestäni tee ei maistu viskille. Mutta ehkä se maistuu jollekin miltä viski voisi maistua, jos se ei maistuisi niin paljon mielestäni viinalle. Mene ja tiedä. Joka tapauksessa, jos pitää viskistä tai ainakin hyvin hedelmäisistä ja hieman maanläheisistä mauista, tee on varmasti oikein maukas. Se maistuu voimakkaasti mausteiltaan, lisäpotkua tuskin jää kaipaamaan. Itse jätän teen kuitenkin vastaisuudessakin parempiin suihin.

Irish Whiskey, musta tee. 1tl/ 2,5dl. Haudutuslämpötila 95ºC. Haudutusaika 3-5 min.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti